la 21.4.2018 Muokattu la 21.4.2018 12:00

Puoluehallitus kannattaa maakuntavaalien siirtämistä kevääseen

Perussuomalaisten puoluehallitus kannattaa maakuntavaalien siirtämistä 2019 eduskuntavaalien yhteyteen. Eduskunta ei kykene käsittelemään uudistukseen liittyviä sotelakeja riittävän huolellisesti, jotta maakuntavaalit voitaisiin pitää alkuperäisessä aikataulussa.

Hallitus on ajamassa valtavaa määrää sotelakeja läpi suurella kiireellä. Kyseessä on Suomen historian suurin aluehallinto- sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen, jota tehdään eduskunnassa äärimmäisen niukalla, vain muutaman kansanedustajan enemmistöllä. Tällaisissa asioissa pitäisi pyrkiä kuulemaan ja tavoittelemaan suurempaa konsensusta. Lisäksi ongelmia ja korjaustarpeita on niin paljon, ettei kaikkia millään ehditä ratkaista. Hallituksen toiminta ei ole hyvää lainvalmistelua, eikä tuloksena voi syntyä hyvää lainsäädäntöä. Kyse on suomalaisten terveydestä.

Tärkeää olisi nyt se, että maakuntavaaleja siirrettäisiin kevääseen. Eduskunnalle annettaisiin mahdollisuus käsitellä sotelait kunnolla, huolellisella lainvalmistelutavalla.

Perussuomalaiset ovat valmiita vaaleihin, olivat ne sitten syksyllä tai keväällä. Mutta eduskuntatyön kannalta aikataulu on viritetty liian kunnianhimoiseksi, käytännössä mahdottomaksi.

Lisätiedot:

Jussi Halla-aho