pe 16.6.2017

Puoluehallitus: PS-eduskuntaryhmästä loikanneiden kelpoisuus toimia puolueen jäsenenä on lakannut

TIEDOTE | Perussuomalaisten puoluehallitus kokoontui perjantaina 16.6. puoluetoimistolla. Puolueen puheenjohtaja antoi poliittisen tilannekatsauksen, ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri selitti puoluehallitukselle eduskuntaryhmän tilanteen. Näistä esityslistan kohdista käytiin perusteellinen keskustelu.

Kuluvan viikon aikana puolueesta on ilmoituksella eronnut vajaat 150 henkeä, ja puolueen jäsenyyttä on hakenut n. 180 henkeä. Uusia jäsenhakemuksia ei niiden suuresta määrästä ja muiden asiakohtien merkittävyydestä johtuen käsitelty, vaan ne siirrettiin seuraavaan kokoukseen, jonka tarkasta ajankohdasta ilmoitetaan myöhemmin.

Puoluehallitus päätti lähettää Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä loikanneille kansanedustajille kirjeen, jonka sisältö on, että kyseiset edustajat ovat toiminnallaan vahingoittaneet puoluetta ja että heidän kelpoisuutensa toimia puolueen jäsenenä on lakannut. Heillä on kesäkuun loppuun asti aikaa riitauttaa ero. Mikäli ilmoitusta ei määräpäivään mennessä toimiteta, puolueesta erottaminen katsotaan vahvistetuksi. Puoluehallitus ohjeistaa Perussuomalaiset valtuustoryhmät erottamaan kyseiset henkilöt jäsenyydestään. Nämä päätökset olivat yksimielisiä.

Esitykset puolueen muihin jäseniin kohdistuvista toimenpiteistä valmistellaan seuraavan kokouksen päätettäväksi.

Puoluehallitus kävi keskustelun jäsenhakemusten käsittelyperiaatteista. Uusia jäseniä hyväksyttäessä kiinnitetään entistä enemmän huomiota siihen, ettei jäseneksi hyväksytä henkilöitä, jotka toiminnallaan vahingoittavat puolueen uskottavuutta ja vähentävät kannattajiemme luottamusta.

Jussi Halla-aho
Puheenjohtaja,