ma 14.9.2015 Muokattu ma 14.9.2015 20:11

Ritva Elomaa: Toivottavasti työmarkkinasopu löydetään

Hallituksen viimeviikkoinen budjettiriihi lievensi suunniteltuja sosiaalitukien leikkauksia. Pienituloisimmat eläkeläiset säästyvät asumistuen leikkaukselta ja muillekin eläkeläisille leikkaukset ovat aiottua pienempiä. Lisäksi 300 000 pienituloista suomalaista ei maksa jatkossa Yle-veroa, ja arvonlisävero ja bensavero säästyivät korotuksilta.

– Nämä olivat fiksuja päätöksiä hallitukselta. Ihan kaikilla ei ole mistä antaa, sanoo maskulainen kansanedustaja Ritva Elomaa.

– Hallituksen esittämä 450 miljoonaa euroa työtulovähennyksiin vuonna 2016 on mielestäni myös rehti kädenojennus pieni- ja keskituloisille palkansaajille.

– Hallituksen päätös laajentaa solidaarisuusveroa (alk. 72 300 euron vuosituloista) ja nostaa prosentilla pääomaveroa varmistaa hyvätuloisten osallistumisen talouden elvyttämisen tehokuuriin. Myös hallituksen jäsenten viikon ja kansanedustajien kahden viikon palkasta luopuminen on ehkä symbolinen, mutta silti hieno ele ja osoittaa, että Suomen talouden pelastaminen on koko kansan yhteinen projekti!

– Hallituksen suunnittelemat heikennykset esimerkiksi sunnuntailisiin ja ylityökorvauksiin ovat seurausta epäonnistuneista yhteiskuntasopimusneuvotteluista. Asia ei ole kuitenkaan vielä loppuun käsitelty. Pääministeri on luvannut tutustua keskusjärjestöjen mahdolliseen uuteen esitykseen, joka toteuttaa saman tavoitteen kilpailukykymme parantamiseksi. SAK voisi näyttää esimerkkiä ja olla tässä koko Suomen asialla, eikä vain ajaa omiensa etua. Vanhana röntgenhoitajana minua harmittaa, että varsinkin vuorotyöläiset joutuvat sijaiskärsijöiksi, kun isot herrat eivät pääse sopuun.

Edellisen hallituksen toimettomuus Suomen talouden tasapainottamiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi on johtanut tilanteeseen, jossa vaikeitakin leikkauksia on tehtävä. Istuva hallitus ei voi odottaa seuraaviin vaaleihin vaikeiden päätösten tekemistä, vaan on jo ryhtynyt toimeen Suomen talouden pelastamiseksi.

– Nyt emme voi ajatella yksittäisen puolueen tai ammattiliiton etua, vaan meidän on tehtävä yhdessä kaikkemme, jotta saamme Suomen kuntoon ja sitä myöten työttömille työtä. Sopu on löydettävä, jotta me kaikki hyödymme!, painottaa kansanedustaja Elomaa ja antaa kaiken tukensa niin työministeri Lindströmille kuin muillekin valtioneuvoston jäsenille.

Ritva Elomaa
Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja