ke 4.2.2015

Saarakkala: Ei velkahelpotuksia Kreikalle

Tiedotusvälineille 4.2.2015

Välikysymys eurokriisin hoidosta ja Kreikan tilanteesta
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala

Arvoisa herra puhemies! Edellinen keskustajohtoinen hallitus rahoitti Kreikkaa bisnes mielessään n. tuhannella miljoonalla eurolla. Perussuomalaiset vastustivat rahoitusta samoin kuin silloiset oppositiopuolueet Sdp ja vasemmistoliitto. Sitten käytiin eduskuntavaalit 2011 ja hallituspuolueet hävisivät vaalit perussuomalaisten linjan saadessa suurvoiton. Perussuomalaisia vaadittiin röyhkeästi mukaan hallitusvastuuseen toteuttamaan vaalihäviäjien samaa vanhaa löperöä eurovaltioiden rahoitustukipolitiikkaa, jota harjoitettiin vaalikaudella 2007-2011.

Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset kieltäydyimme. Me kannoimme vastuuta siitä, että pidämme kiinni keskeisimmästä vaalilupauksestamme – siitä, että tukipakettipolitiikka on lopetettava. Sdp ja vasemmistoliitto vaihtoivat aiemman tukipakettikielteisen kantansa myönteiseksi, piiloutuen vakuuksiksi nimittämänsä tuottojenvaihtosopimuksen taakse. Nyt vastuita on vähintään yli seitsemän miljardin edestä. Helsingin Sanomat laski jo syksyllä 2011 Suomen kokonaisriskien eurokriisissä nousevan jopa kymmeniin miljardeihin euroihin. Mitä jos me perussuomalaiset olisimme tehneet samoin kuin Sdp ja Arhinmäki? Silloin me emme keskustelisi täällä nyt välikysymyksen muodossa siitä, mitä tehdään jatkossa. Kansalla ei olisi enää minkäänlaista oikeusturvaa, kuluttajansuojaa tai palovakuutusta, jos olisimme myyneet nahkamme. Me uskalsimme olla eri mieltä. Näin uskottava vaihtoehto on yhä olemassa eikä toivo ole menetetty.

Vastuutaan pakoileva vasemmistoliitto

Arvoisa puhemies! Kreikan tilanteen pakottamana on jatkettava vastuunpakoilupuolue Vasemmistoliitosta. Se lähti Kataisen hallitukseen velkarahalla muka elvyttämään, hyväksyen samaan aikaan tukipakettipolitiikan ja myös EU:n talouskurisopimuksen, joka määrittää rajat julkisen talouden alijäämäisyydelle. Ilmoitettakoon, että ne rajat ovat ylittymässä jo tänä vuonna, aivan kuin lopullisena konkurssijulistuksena Kataisen sixbackille ja Stubbin tynkähallitukselle! Ensin siis tehdään sopimus, kun ollaan hallituspuolue ja sitten, kun lähdetään kesken vaalikauden oppositioon, vastustetaan kyseistä sopimusta, jota on ensin oltu hyväksymässä. Siinäpä vastuunkannon mallia tuleville sukupolville! Ei ole ihme, että saman puolueen puheenjohtaja mitään häpeämättä ravaa Kreikassa asti tervehtimässä ilolla saman porukan vaalivoittoa, joka vaatii nyt velkojiaan antamaan velkansa anteeksi ennen kuin ensimmäistäkään takaisinmaksuerää meille on suoritettu. Samalla se esittää lisäelvytystä eli Kreikan mallia kaikille euromaille. Viime vuonna otimme velkaa yli 7 miljardia eli yli kymmenyksen valtion budjetista. Otetaanko seuraavaksi kaksi kymmenystä vai setelejä painamallako ongelmat muka hoidetaan?

Euroeliitin ja Kreikan vedettävä johtopäätökset

Pääministeri Stubb on heti Kreikan vaalien jälkeen ilmoittanut kunnioittavansa Kreikan vaalitulosta kertomatta, mitä hän sillä itse asiassa tarkoitti. Kyllä me perussuomalaisetkin vaalituloksia kunnioitamme, mutta vielä enemmän me kunnioitamme tehtyjä velkasopimuksia. Miten maa joka saa joka vuosi meidänkin maksamia tulonsiirtoja EU:lta yli 5 miljardia euroa, kehtaa vielä vaatia meidän antamia velkoja käytännössä anteeksi? Miten paljon on vielä tukea annettava, jotta ymmärretään, ettei maa eurossa pärjää?

Perussuomalaiset vaativat, että minkäänlaisia velkahelpotuksia Kreikalle ei tule antaa! Sen sijaan sekä euroeliitin että Kreikan on vedettävä johtopäätökset ja käynnistettävä neuvottelut Kreikan irtautumisesta rahaliitosta. Näin Kreikka saa elvytettyä kilpailukykynsä oman valuutan kautta kansallisin keinoin ja me voisimme vihdoin keskittyä oman maamme asioiden hoitamiseen Kreikan asioiden sijaan.

”Perussuomalaisten pelko on viisauden alku”

Arvoisa puhemies, hyvät ystävät! Ei ole kuulkaa ihme, että Perussuomalaiset on noussut alle vuosikymmenessä yhden kansanedustajan puolueesta näinkin suureksi puolueeksi. Eihän vanhoihin puolueisiin ole mitään luottoa. Tähän välikysymykseen emme voineet sen takia huolia keskustaakaan mukaan, koska keskusta muuttui kriittiseksi uusille tukipaketeille vasta vuoden 2011 vaalitappionsa jälkeen, ja senkään jälkeen se ei nähnyt perustuslaillisia ongelmia sen paremmin Euroopan rahoitusvakausvälineen ERVV:n, Euroopan vakausmekanismi EVM:n eikä myöskään talouskurisopimuksen osalta. Gallupien sokaisemana keskustan eurolinja on pehmentynyt vielä lisää ja vaarana onkin taas se, että takki kääntyy heti vaalien jälkeen entiselleen. Jos kansalaiset haluavat, että niin ei käy, se edellyttää sitä, että rehellinen linjamme saa yhä edelleen vahvan kannatuksen.

Arvoisa puhemies! Suomalaisen politiikan lentäväksi lauseeksi on vanhojen puolueiden poliitikkojen keskuudessa 2010-luvulla muodostunut sanonta ”Perussuomalaisten pelko on viisauden alku”. Kun ajattelemme edellä läpikäytyä kehityskulkua, voimme todeta, että vielä olisi varaa eduskunnan viisastua. Eduskuntaan tarvitaan lisää arkijärkeä ja oikeamielisyyttä ja vähemmän ylimielisyyttä. Vain siten voidaan Suomi saada uuteen nousuun!

Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Soinin tekemää epäluottamuslausetta.

Vesa-Matti Saarakkala