ma 18.1.2016 Muokattu ma 18.1.2016 13:38

Slunga-Poutsalo: Pakolaiskriisin laskua ei saa maksattaa suomalaisella autoilijalla

Saksalaiset ovat valmiita rankaisemaan duunareita ylimääräisellä polttoaineverolla pakolaiskriisin rahoittamiseksi. Kokoomus antaa esitykselle tukea. Tällaista kehitystä emme voi missään tapauksessa hyväksyä, toteaa perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo.

Slunga-Poutsalon mukaan pakolaiskriisi on karannut eurooppalaisten päättäjien käsistä sinisilmäisen ja vastuuttoman maahanmuuttopolitiikan vuoksi. Nyt sotkulle etsitään maksumiestä, ja siinä sivussa yritetään jälleen kerran hivuttaa liittovaltiohanketta eteenpäin.

– Saksan valtiovarainministeri Schäublen ehdotus on tyrmistyttävä. Se avaisi EU:lle verotusoikeuden. Ensin pyydetään vähän, kohta oltaisiin vaatimassa lisää. Jos EU onnistuu saamaan letkut kiinni suomalaisen veronmaksajan lompakkoon, ei siltä tieltä ole enää paluuta.

Esitys osoittaa jälleen kerran, kuinka etäällä EU-eliitti on suomalaisten arjesta. Matkat ovat täällä pitkiä. Kaupunkialueilla moni voi tukeutua julkisiin kulkuvälineisiin, mutta muualla suomalaiset joutuvat välttämättä käyttämään omaa autoaan.    Lisäksi suomalaisten kokonaisveroaste on jo nyt maailman korkeimpia.

– Kokoomuksen, demareiden ja vihervasemmiston hallitus nosti edellisellä hallituskaudella energia- ja polttoaineverot monikertaiseksi verrattuna muiden EU-maiden tasoon nähden. Nämä viherverot ovat jo nyt sietämättömän korkeat, pahimmillaan 19-kertaiset EU:n minimitasoon nähden. Bensiinivero on kaksinkertainen. Duunareita ja haja-asutusalueiden asukkaita rangaistaan jo nyt erittäin korkeilla veroilla. Veroja ei pidä korottaa vaan pikemminkin laskea, muistuttaa puoluesihteeri Slunga-Poutsalo.

– Perussuomalaiset eivät tule hyväksymään, että löysän ja vastuuttoman EU:n maahanmuuttopolitiikan seurauksena käsistä karannutta pakolaiskriisiä rangaistaisiin suomalaisilla ylimääräisellä verolla. Moinen ehdotus ei ole yleisen oikeudentunnon mukaista.

– EU:n on tehostettava ulkorajojen valvontaa, jotta pakolaisvirrat saadaan hallintaan. Rahoituksen on löydyttävä EU:n omasta budjetista. Suomalaisista ei saa tehdä tämän kriisin maksumiehiä.