ti 3.2.2015

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan perussuomalaiset: Lääkekorvausjärjestelmän kokonaisuudistus uuteen tarkasteluun

Tiedote 3.2.2015

Perussuomalaiset ovat jättäneet eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hylkäysesityksen koskien lääkekorvausmenoihin kohdistettavia säästöjä.

Hallitus on esittänyt lääkekorvausjärjestelmään otettavaksi käyttöön 45 euron vuotuisen alkuomavastuun. Perussuomalaiset ovat huolissaan esitetyn käytännön vaikutuksesta erityisesti pienituloisiin.

– Omavastuuosuuksien kasvattaminen saattaa aiheuttaa sen, että pienituloiset jättävät lääkkeitä ostamatta. Lisäksi tällä muutoksella ohjataan jälleen kerran viimesijaisen tuen eli toimeentulotuen käyttöön, toteaa perussuomalaisten valiokuntavastaavana sosiaali- ja terveysvaliokunnassa toimiva kansanedustaja Hanna Mäntylä.

Perussuomalaiset katsovat, että lääkekorvausjärjestelmän kokonaisuudistus tulisi ottaa uudelleen tarkasteluun.

– Lääkekorvausjärjestelmään tehtävien muutosten vaikutuksia on aktiivisesti seurattava, myös suhteessa sosiaaliturvajärjestelmään. Erityisesti sen vaikutuksia pienituloisten ja paljon lääkkeitä käyttävien lääkkeiden käyttöön on selvitettävä. Säästöjen maksajiksi eivät voi toistuvasti valikoitua pienituloiset, Mäntylä toteaa.

Hallituksen ehdotusta korottaa lääkkeen peruskorvaustasoa 40 prosenttiin perussuomalaiset pitävät hyvänä, mutta muistuttavat, että korotuksen sijasta kysymys on oikeastaan vain aiemmin leikatun peruskorvaustason osittaisesta palauttamisesta. Peruskorvaustaso oli 42 prosenttia, kunnes hallitus alensi sitä 35:een vuonna 2012.

Hanna Mäntylä