pe 7.2.2014

Suuren valiokunnan perussuomalaiset: Hallituksen EU-politiikka tuuliajolla

Suuri valiokunta sai pitkän urakkansa valmiiksi, kun se antoi 7.2. mietintönsä Jyrki Kataisen hallituksen EU-selonteosta. Valiokunnan perussuomalaiset jättivät asiaan vastalauseen, joten asiasta päästään ensi viikolla keskustelun lisäksi myös äänestämään eduskunnan suuressa salissa.

Perussuomalaiset ovat pettyneitä yhdentekevään ja latteaan selontekoon. Siitä ei käy ilmi, millaista EU-politiikkaa hallitus lopulta ajaa. Asiakirjasta saa ennemminkin sen kuvan, että hallitus on EU-asioissa täysin tuuliajolla. Minkäänlaista kritiikkiä unionia kohtaan ei esitetä, ei edes eurokriisin hoidossa.

Perussuomalaiset kuulisivat mielellään, mitkä ovat Suomen hallituksen tavoitteet integraation syventämisessä. Missä menee raja? Hyväksyykö Suomi yhteisen velan, yhteisen budjetin sekä EU:n laajan kontrollin työmarkkinoihin, eläkepolitiikkaan ja sosiaaliturvaan? Entä onko Suomi valmis tarvittaessa osallistumaan uusiin tukipaketteihin? Selonteko ei vastaa tämänkaltaisiin kysymyksiin lainkaan.

Vastalauseessaan perussuomalaiset tuovat esiin omat ehdotuksensa Suomen linjauksiksi. Suhtautumisemme unioniin ja sen nykykehitykseen on realistinen ja rakentavan kriittinen.

Kansanedustaja Juho Eerola