ke 26.3.2014

Suuren valiokunnan perussuomalaiset: Kriisimaiden pankkien pelastamisia ei pidä maksattaa suomalaisilla

Tiedote 26.3.2014

Eduskunnan suuri valiokunta käsitteli päivän kokouksessaan pankkiunionin kriisinratkaisumekanismia, josta saatiin viime viikon trilogineuvotteluissa aikaan Suomelle haitallinen päätös. Neuvottelujen lopputulos takaa sen, että suomalaiset veronmaksajat joutuvat osallistumaan jälleen yhtä uutta kautta kriisimaiden pankkien pelastamiseen.

Päätöksen mukaisesti yhteisvastuu tulee voimaan jo vuonna 2016. Samalla kriisinratkaisurahastolle annetaan mahdollisuus lainata rahaa markkinoilta, joten laajaa yhteisvastuuta ei estä edes se, että vielä vuoteen 2016 mennessä rahastoon ei ole kerätty juurikaan pääomia. Lisäksi rahaston karttumisajan nopeuttaminen 10 vuodesta kahdeksaan vuoteen lisää suomalaispankkien kustannuksia, mikä nostaa rahoituksen hintaa ja heikentää siten maamme talouskasvua.

Perussuomalaiset ovat tyrmistyneitä siitä, että samaan aikaan kun meidän on kiristettävä vyötä miljarditolkulla saadaksemme julkisen sektorimme velkaantumisen kuriin, Brysselistä kaadetaan suomalaisten niskaan vielä muiden maiden pankkien pelastaminen.

Anne Louhelainen