ke 13.2.2013

Teuvo Hakkaraisen välikysymyspuheenvuoro

Osaako ministeri Vapaavuori edes erota?

Ministerit Vapaavuori ja Ihalainen ovat lukuisissa TV- ja lehtihaasteluissa järjestelmällisesti menneet virkamiesten selän taakse piiloon. Ministerit väittävät saaneensa virkamieslähteiden pohjalta käsityksen, että kaikissa tapauksissa risteilijätilaus olisi mennyt Ranskaan. Edelleen ministerit väittävät, että virkamiesten tulkinnan mukaan Suomen valtio ei olisi voinut missään olosuhteissa lainata rahaa Turun telakalle, koska tämän kieltäisi muka sekä EU:n säännökset, että kansalliset lait ja säännökset.

Tämä on hävytöntä ja raukkamaista. Missä on se paljon mainostettu vastuullisuus? Nämä virkamiehet, jotka ovat antaneet virheelliset ja harhaiset tulkinnat hallitukselle on tuotava esiin ja saatettava toimistaan vastuuseen. Hallitus ei pääse luistamaan vastuusta sillä, että väittävät uskoneensa virkamiesten vääriä tulkintoja ja pitäneet niitä virheellisesti tosiasioina.

Tekemiemme selvitysten ja saamiemme tulkintojen mukaan mikään EU:n säännöstö, sen enempää kuin kansallinenkaan säännöstö, ei kiellä markkinaehtoisen käyttöpääomanlainan antamista yrityksille. Käyttöpääomalainaa käytetään tyypillisesti juuri työntekijöiden palkkojen maksuun ja alihankkijoiden tavarantoimitusten maksuun rakennusvaiheen aikana. Kyse ei tässä olisi ollut missään tapauksessa katteettomasta tuesta, jonka olisi voinut katsoa vääristävän kilpailua EU:ssa.

Julkisuuteen on annettu väärä kuva, että valtio olisi ollut käyttöpääomalainan päärahoittaja tai jopa ainoa rahoittaja. Valtion osuus ei olisi suurimmillaankin ollut korkeintaan kuin 50 % käyttöpääoman rahoituspaketista. Valtio olisi ollut käyttöpääoman rahoituspaketissa vain yksi monista lainanantajista emoyhtiön ohella, jonka osallistuminen olisi ollut ehdollinen muiden osallistumiseen. Väite, että telakkatoiminta on ollut kannattamatonta, on vailla pohjaa. Julkista oikeata tietoa olisi ollut ministereillä ja virkamiehillä saatavissa. Viimeisen viiden vuoden aikana Turun telakalla rakennetut laivat ovat tuottaneen voittoa yksittäisinä projekteina. Telakka toteutti nykyisen ja edellistenkin hallitusten peräänkuuluttamaa yhteiskuntavastuuta ja piti ihmiset työllistettynä. Nyt tästä sitten rangaistaan. Ministerien pitäisi päättää nyt haluavatko he, että yritykset noudattavat yhteiskunta vastuuta vai ei.

Ministeri Vapaavuori väitti TV-haastattelussa vedoten virkamieslähteisiin, että risteilijätilaus olisi mennyt Ranskaan, vaikka valtio olisi tehnyt mitä tahansa. Niin valiokunta kuulemisten, kuin yksitäisten keskustelujeni pohjalta voi todeta varmuudella, että ministeri Vapaavuori puhui täyttä muunneltua totuutta. Tilaaja ei ollut edes keskustellut 20.11.2012 muiden kuin Turun telakoiden kanssa. Minulle on varmistunut myös asianomaislähteistä, että vielä joulukuussa olisi risteilijäkauppa voitu varmistaa Turun telakalle. Hallituksen ei olisi tarvinnut kuin myöntää omalta osaltaan 50 miljoonan euron markkinaehtoinen laina, niin näin olisi varmistettu 1,8 miljardin kauppa ja yli 20 000 telakkaklusterin työntekijän leipä useaksi vuodeksi eteenpäin.

Osaako ministeri Vapaavuori tehdä nyt oikeat johtopäätökset itsenäisesti? Historiassa on istunto salissa puhuttu muunneltutotuus johtanut jopa pääministerin eroamiseen, kuinka on ministeri Vapaavuoren  laita?

Teuvo Hakkarainen (ps), puh. 050 512 0836