ke 24.10.2018 Muokattu pe 26.10.2018 17:10

Katso täältä 26.10. Tuumaustunnin videotaltiointi

Perjantain Tuumaustunnin suora lähetys on päättynyt. Klikkaa tästä ja katso Suomen Uutisten sivulta Tuumaustunnin videotaltiointi!

Ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poistamisesta on käyty viime kuukausina kovaa poliittista kädenvääntöä. Hallituksen pääpuolueet yhdessä demareiden ja vihervasemmiston kanssa ovat vaatineet työmarkkinoiden avaamista koko maailmalle ilman, että työnantajilla olisi ensin velvoite etsiä tarvittavaa työvoimaa kotimaasta.

Perussuomalaiset ja ay-liike – varsinkin Rakennusliitto – ovat vastustaneet saatavuusharkinnan poistamista sekä varoittaneet vakavasti kaksien työmarkkinoiden syntymisestä. Olemme yhdessä ay-liikkeen kanssa korostaneet sitä, että saatavuusharkinnan poistaminen tulee kalliiksi, myös veronmaksajille. Kok, Kepu, SDP, Vas. ja Vihreät ovat väittäneet, että talouskasvun vauhdittamiseksi on saatavuusharkinta poistettava.

Nyt näiden väittämien totuus on tutkittu.

Perjantain Tuumaustunnilla tutkija Samuli Salminen esitteli uunituoreen Suomen Perusta -ajatuspajan raportin ”Kuinka kalliiksi halpatyövoima tulee? – Ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinta, työmarkkinat ja julkinen talous”. Aihetta kommentoivat Tuumaustunnilla Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho ja poliittinen suunnittelija Riikka Purra.

Matti Putkonen
Työmies