to 12.6.2014

Valtiovarainvaliokunnan perussuomalaiset: Altian omistus säilytettävä valtiolla

Tiedotusvälineille 12.6.2014

Hallitus esitti lisätalousarviossa, että eduskunta antaa valtuudet myydä valtionyhtiö Altia Oyj:n omistusta siten, että valtion omistus olisi alle 50,1 prosentin. Valtiovarainvaliokunnan perussuomalaiset jäsenet vastustivat esitystä. Valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pentti Kettunen esitti tänään valiokunnassa kansanedustaja Kauko Tuupaisen kannattamana, että valtioneuvostolle ei anneta myyntivaltuuksia. Valiokunta äänesti asiasta, ja perussuomalaisten esitys hävisi äänin 12-8.

Perussuomalaiset perustelivat hylkyesitystään sillä, että Altia Oyj:n tasetta voitaisiin vahvistaa esimerkiksi osakeannilla, jolloin osakkeita voisivat merkitä kaikki Suomen kansalaiset. Näin turvattaisiin Altia Oyj:n Koskenkorvalla ja Rajamäellä sijaitsevien tuotantolaitosten tulevaisuus.

– Kaikkein pahin tilanne olisi se, että valtioneuvosto myisi Altia Oyj:n ulkomaiseen omistukseen. Silloin vaarana olisi, että uusi omistaja ajaisi suomalaisen tuotannon alas ja siirtäisi vastaavan tuotannon Suomen rajojen ulkopuolelle, Kettunen toteaa.

Kansanedustaja Ville Vähämäki muistuttaa, että mikäli Altia Oyj:n tuotanto Suomessa lakkautetaan, sen välittömät ja välilliset vaikutukset koskevat yli 5000 ihmistä.

Pentti Kettunen

Ville Vähämäki