ti 3.6.2014

Valtiovarainvaliokunnan perussuomalaiset paheksuvat eurokriisiin liittyvien dokumenttien salaamista

Tiedotusvälineille 3.6.2014

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan perussuomalaiset jäsenet ovat jättäneet valiokunnassa eriävän mielipiteen, jossa he vastustavat Euroopan vakausmekanismin (EVM) käyttöä pankkien suoraan pääomittamiseen. Perussuomalaiset eivät hyväksy sitä, että suomalaisten veronmaksajien varoja käytetään muiden euromaiden pankkisektorin pelastamiseen. EVM:stä ollaan sen alkuperäisen tarkoituksen vastaisesti tekemässä roskapankkia.

– Vielä jokin aika sitten valtiovarainministeri Urpilainen julkisesti vannoi, ettei Suomi missään tapauksessa tule hyväksymään EVM:n käyttöä pankkien suoraan pääomittamiseen, mutta nyt siihen ollaan kuitenkin suostumassa, ihmettelee valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, perussuomalaisten kansanedustaja Pentti Kettunen. Hän muistuttaa perussuomalaisten ainoana eduskuntapuolueena johdonmukaisesti vastustaneen eurokriisin hoidossa käytettyä tukipakettipolitiikkaa.

Perussuomalaiset paheksuvat myös hallituksen tapaa jatkuvasti salata eurokriisin hoidon kannalta keskeiset asiakirjat ilman kunnollisia perusteita.

– Katsomme, että salaaminen estää asianmukaisen kansalaiskeskustelun käymisen eurokriisin hoidossa tehdyistä päätöksistä, jotka ovat Suomen talouden kannalta erittäin merkittäviä, Kettunen toteaa.

Perussuomalaisten mielestä salailun kulttuuri sopii huonosti avoimeen pohjoismaiseen demokratiaan.

Pentti Kettunen