ti 26.11.2019 Muokattu ma 2.12.2019 18:55

Voitto Raision Perussuomalaisille: Raisio vähentää huomattavasti maahanmuuttajien sijoittamista

Teksti: Mika Männistö

Raision kaupunginhallitus päätti marraskuussa pidetyssä kaupunginhallituksen kokouksessaan vähentää huomattavasti kaupunkiin sijoitettavien maahanmuuttajien määrää vuosina 2019-2021. Raision Perussuomalaiset ovat vaatineet muutosta Raision ja Ely-keskuksen väliseen pakolaissopimukseen jo vuodesta 2013, koska vieraskielisten osuus väestöstä on Raisiossa ennestäänkin suuri. Sijoitettavien maahanmuuttajien määrä saatiin nyt kestävälle tasolle eli 1-5 henkeen.

– Kysymys on ennen kaikkea taloudellisista realiteeteista. Vieraskielisten osuus on Raisiossa jo 7,2 prosenttia väestöstä, ja pakolaisten vastaanotto tuottaa kaupungille taloudellisia vaikeuksia ja paineita sote-palvelujen järjestämiseen, kertoo raisiolainen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Mika Koivisto (ps.).

Maahanmuuttajien sijoittaminen nostaa vuokratasoa

Aikaisemman pakolaissopimuksen mukaan pakolaisia piti vuosien 2016-2018 aikana sijoittaa enimmillään 60 henkeä. Vaikka kaupunginhallituksen ja Ely-keskuksen esittelytekstin mukaan koko tuona aikana Raisioon olisi osoitettu vain yhdeksän henkeä, kertovat THL:n tilastot Raisioon todellisuudessa tulleen yhteensä 48 henkeä, kun mukaan lasketaan kiintiöpakolaisten lisäksi myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat ja perheenyhdistämisten kautta saapuneet henkilöt.

Kun lukuun lasketaan mukaan vielä itsenäisesti saapuneet, joiden kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 2016 kuuluvan myös mukaan lukuihin, on saapuneiden maahanmuuttajien määrä runsaat sata, joista asuntoja osoitettiin koko päätetylle määrälle eli kuudellekymmenelle hengelle.

– Se luo varmasti paineita myös asuntomarkkinoille ja nostaa vuokrien hintoja, jos parissa vuodessa pitää asuttaa noin kerrostalollinen ihmisiä samaan aikaan, kun nuoret koko ajan etsivät asuntoja, sanoo Koivisto.

Tiukka äänestys

Raision Perussuomalaiset ovat yrittäneet vuodesta 2013 saakka hillitä kaupungin sijoittamisintoa antamalla faktatietoa asioista ja pelaamalla avoimin kortein. Koivisto on tyytyväinen siitä, että suunta on viimein saatu käännettyä, vaikka aivan heittämällä asia ei mennytkään läpi.

– Äänestyksestä tuli tiukka, 5-5, joten puheenjohtajan ääni ratkaisi asian. Esitykseni puolesta äänestivät itseni lisäksi kolme kokoomuksen ja yksi demarien edustaja. Vastaan olivat kolme muuta demaria sekä yksi vihreiden ja yksi vasemmistoliiton edustaja, Koivisto kertoo.

Maahanmuutto puhuttaa suomalaisia edelleen

Päätös ei tarkoita sitä, että vieraskielisten osuuden kasvu Raisiossa kovin äkkiä lähtisi vähenemään, koska itsenäisesti tulevien muutto kuntaan on edelleen suurta. Positiivista kuitenkin on se, että nyt kaupungin ei tarvitse osoittaa asuntoja kuin nyt päätetyille 1-5 hengelle vuosien 2019-2021 aikana. Myös virkamiesten toimia on pystyttävä valvomaan paremmin, koska kaupunginhallituksen aikaisempaakaan päätöstä eivät virkamiehet tulijoiden asuttamisen suhteen kunnolla ole noudattaneet.

– Aika paljon tämä uutinen on saanut Facebookissa tykkäyksiä, joka sekin kertoo jotain siitä, mitä raisiolaiset asiasta ovat mieltä. Kyllä se maahanmuutto vain edelleenkin puhuttaa ihmisiä, Koivisto kertoo.