Jussi Wihosen vappupuhe 1.5.2022

Hyvä vappukansa!

Viime vuodet ovat olleet raskaita meille kaikille ja olemme kaikki joutuneet jollain tavalla joustamaan vallitsevan tilanteen edessä. Nyt on kuitenkin aika iloita, sillä pääsemme viettämään keväistä vappujuhlaa vapaammin ja nauttimaan jälleen elämästä.

Juhlaa varjostaa toki maailman tapahtumat.

Elämme todella historiallisia aikoja ja tuntuu että merkittävät tapahtumat seuraavat toinen toistaan. Suuret muutokset maailmassa herättävät pelkoa ja epävarmuutta tulevasta, mutta on tärkeä muistaa, että elämä jatkuu ja ei ole syytä hylätä tulevaisuuden toivoa.

Sota Ukrainassa on kaikkien mielissä ja ajatuksemme ovat Ukrainan kansan luona. Olemme itse aikoinaan olleet vastaavassa tilanteessa, ja meidän on helppo samaistua ukrainalaisten taisteluun oman vapautensa ja itsenäisyytensä puolesta.

Sota on muuttanut paljon lyhyessä ajassa. Suomessa olemme joutuneet pohtimaan entistä enemmän omaa paikkaamme maailmassa ja omaa turvallisuuttamme. Olemme huolehtineet omasta puolustuksestamme ja sama linja tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Kaikesta huolimatta positiivista on ollut se, että läpi poliittisen kentän, poliittisesta taustasta huolimatta, on enemmistö yhteisymmärryksen maamme turvallisuuden tilanteesta ja sen tulevaisuudesta.

Sinisilmäisyyden aika on ohi. Suomi on ja pysyy läntisenä, vapaana demokratiana.

Korona ja Ukrainan sota ovat vieneet huomion monelta muulta asialta. Monet perussuomalaisille tärkeät teemat ovat jääneet vähälle huomiolle, mutta työmme jatkuu. Olemme suomalaisten asialla ja haluamme että jatkossakin Suomella on edessään valoisa tulevaisuus.

Me perussuomalaiset aiomme jatkossakin vaalia suomalaisten etua ja vaatia, että Suomen päättäjät ajavat ensisijaisesti suomalaisten etua. Se ei tarkoita muiden syrjimistä, eikä kansainvälisten suhteiden vierastamista.

Se tarkoittaa sitä, että suomalaisilta kerätyt verovarat kerätään ensisijaisesti suomalaisten hyväksi. Velaksi eläminen ei voi jatkua loputtomiin, eikä velanmaksua voi jättää tuleville sukupolville. Nuorten ja tulevien polvien taakkaa ei tule lisätä enempää. Valtion menoja tulee kohdistaa oikein ja tulevaisuutta rakentaen.

Kansalaisten asema ei voi tulevaisuudessa olla vain maksaja, jonka elämä muuttuu päätöksillä aina vain entistä kalliimmaksi.

Ensi keväällä ratkotaan jälleen maamme tulevaisuutta eduskuntavaaleissa. Tulemme näkemään ja kuulemaan paljon puhetta ja lupauksia, mutta lopulta sinä kansalainen päätät äänelläsi, kenet haluat valtaan. Tärkeää on, että käytät ääntäsi.

Nyt on kuitenkin aika juhlaan ja nauttia keväästä ja lähestyvästä kesästä. Joensuussa saamme nauttia monista tapahtumista. Tuetaan yhdessä niitä aloja, jotka ovat viime vuosina joutuneet uhraamaan paljon.

Työn sankareille, yrittäjille, opiskelijoille, koululaisille, eläkeläisille ja kaikille muille erinomaista vappujuhlaa ja nauttikaa tulevasta kesästä. Muistakaa, että synkemmänkin pilven takaa paistaa aina lopulta aurinko.

Hyvää vappua!

Jussi Wihonen