ti 8.4.2014 Muokattu ti 8.4.2014 15:20

Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2015–2018
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Kaj Turunen

Kaikki tässä salissa takuulla tietävät maamme talouden synkän tilannekuvan. Tämän takia olikin suunnattoman tärkeää, että muutama viikko sitten saimme yhdessä aikaan sote-ratkaisun. Näytimme, että tiukan paikan tullen pystymme Suomessa tekemään yhteistyötä isänmaan edun puolesta. Sote-sovun tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Hallituksen tärkein rakenneuudistus oli menossa kaasu pohjassa kohti kallioseinää. On nostettava hattua hallitukselle, että se pystyi vihdoin myöntämään virheensä ja tarttumaan opposition jo pitkään tarjoamaan yhteistyöhön.

Samalla on kuitenkin muistutettava, että jos hallitus olisi heti kautensa alussa tarttunut opposition yhteistyötarjoukseen, olisi meillä todennäköisesti uusi sote-malli jo käytössä ja näin talouden sopeutustarve huomattavasti pienempi. Tällöin tuskin keskustelisimme lapsilisien leikkaamisesta tai näin mittavista veronkorotuksista.

Etupainotteinen sopeutus vahingollista talouskasvulle

Sote-uudistus on hallituksen ja oppositiopuolueidenkin rakennepakettien ylivoimaisesti tärkein rakenteellinen uudistus. Kun tämä uudistus nyt saatiin opposition tuella hyvään malliin, antoi se hallitukselle tiettyä pelivaraa valtiontalouden sopeutuksen suhteen. Tämän takia onkin aika vaikeaa ymmärtää, miksi ihmeessä hallitus on päättänyt tehdä sopeutuksen näin etupainotteisena?

Hetemäen asiantuntijaryhmä ehdotti sopeutuksen tasaista jaksottamista kolmelle vuodelle ja kansainvälinen valuuttarahasto IMF taas suositteli talouskasvun paranemisen myötä pikkuhiljaa kiristyvää sopeutusta. Miksi ihmeessä hallitus ei ole noudattanut talousasiantuntijoiden neuvoja?

Talouskasvun ennustetaan olevan vielä lähivuosinakin hyvin heikkoa, ja Krimin tilanteen takia voivat nykyisetkin ennusteet olla ylioptimistisia. Hallituksen voimakkaan etupainotteinen leikkaus- ja veronkorotuspolitiikka tulee takuulla tuhoamaan ne pienoisetkin kasvun versot.

Energiapolitiikan rakenneuudistus tarpeen

Hallitus olisi myös rohkeammalla rakenneuudistuslinjalla voinut pienentää tarvittavan sopeutuksen määrää. Nyt olisikin ollut oiva hetki tarttua Perussuomaisten ajamiin merkittäviin rakenneuudistuksiin.

Viimeistään nyt olisi pitänyt aloittaa energiapolitiikkamme rakenneuudistus. Hallituksen epäonnistuneen energiapolitiikan tulokset ovat hyvin luettavissa tilastoista. Viime vuonna hiilen käyttö lisääntyi lähes viidenneksen, vaikka samaan aikaan energian kokonaiskulutus laski.

Lopetetaan nykyinen lähinnä venäläisiä hyödyttävä energiapolitiikan teko ja otetaan tavoitteeksi kohtuuhintainen ja kotimainen energia. Maassamme on energiatuotteille 8,5 miljardin euron edestä kysyntää, jota emme verotuksen, tukipolitiikan, sääntelyn ja infran puutteellisuuden takia pysty kotimaisin voimin täyttämään. Energiantuotannon kotimaisuusasteen nostamisella voidaan edistää maamme talouskasvua ja saada aikaan kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja. Mikä on, kun ei hallitusta kiinnosta?

Toiseksi, aloittavia ja kasvavia yrityksiä on tuettava nykyistä paremmin. Yksi ehdottamamme keino tähän on ALV:n alaisen toiminnan alarajan nostaminen. Samoin hallituksen olisi pitänyt ottaa loppukautensa kärkihankkeeksi lupabyrokratiamme ketteröittäminen, jotteivät järkevät investoinnit enää seisoisi pahimmassa tapauksessa vuosia lupa- ja valitusprosessien takia. Myös konkurssilainsäädäntömme kaipaa pikaista uudistamista.

Heikko-osaiset laitetaan maksumiehiksi

Vaikka olemme sopeutuksen kokonaismäärästä suurin piirtein yhtä mieltä hallituksen kanssa, olemme sopeutuskeinoista monessa kohtaa täysin eri linjalla.

Pidämme edesvastuuttomana, että hallitus on leikkaamassa lapsilisiä ja sosiaaliturvan indeksejä. Pistätte talousongelmiemme maksumiehiksi yhteiskuntamme heikommat: lapsiperheet, eläkeläiset ja työttömät. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä sosiaalisesti epäoikeudenmukaista politiikkaa. Vastaava rahasumma olisi helposti ollut saatavissa leikkaamalla lisää tehottomasta kehitysavusta ja tehottomista yritystuista.

Kaiken lisäksi samaan aikaan kun leikkaatte sosiaaliturvaamme, Suomesta virtaa miljoonia euroja eri sosiaalitukia ulkomaille. Joissakin tapauksessa jopa henkilöille, jotka eivät koskaan ole Suomessa edes asuneet, saati maksaneet tänne veroja. Kansan oikeustaju on nyt koetuksella. Esimerkiksi Saksassa, Englannissa ja Hollannissa hallitukset ovat vaatineet viime aikoina tähän EU-hulluuteen äänekkäästi muutosta ja miettivät samalla kuumeisesti ongelmaan myös kansallisia ratkaisuja. Mutta taas kerran, kun pitäisi ajaa Suomen etua EU:ssa, istuu Kataisen hallitus tumput suorina, hiiren hiljaa.

Myös autoilijat saavat perinteiseen tapaan lisää verotaakkaa niskaansa. Auto- ja bensaveroa korotetaan yhteensä noin 200 miljoonalla eurolla. Pitkien etäisyyksien maassa nämä veronkorotukset kohdistuvat alueellisesti hyvin epäreilusti. Tämän lisäksi hallitus päätti leikata perusväylänpidon rahoitusta sadalla miljoonalla, vaikka eduskunta on edellyttänyt että siihen olisi kiireesti pistettävä 100 miljoonaa lisää, jottei tieverkkomme happane käsiin. Tämänkin ongelman sysäätte tyylikkäästi seuraavan hallituksen syliin.

Valtion omaisuuden myyminen velan takaisinmaksuun järjetöntä

Hallitus on myös päättänyt myydä valtion omaisuutta melkein 2 miljardilla. Tästä 600 miljoonaa aiotaan käyttää erinäköisiin elvytyshankkeisiin ja loput valtion velan takaisinmaksuun.

Kannatamme sitä, että heikosti tuottavia, ei-strategisia omistuksia myydään esimerkiksi tiehankkeiden rahoittamiseksi tai kasvurahastojen pääomittamiseksi. Valtion omaisuuden myyminen velan takaisinmaksuun taas on nykytilanteessa täysin älytöntä. Esimerkiksi Valtion eläkerahaston sijoitukset ovat tuottaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimäärin melkein 6 prosentin vuosituottoa ja Solidium vielä tätäkin paremmin. Suomen valtio taas saa esimerkiksi 10 vuoden lainaa tällä hetkellä 2 prosentin korolla. Hallitus on siis myymässä valtionvelan korkoa selvästi paremmin tuottavaa omaisuuttaan velan takaisinmaksamiseksi. Kestävyysvaje ei tällä tempulla parane, vaan heikkenee miljarditolkulla. Miten tässä on mitään järkeä?

Vastuunkantajat nostavat kytkintä

Kataisen hallitus on epäonnistunut. Ei taida yksikään hallituksen talous- tai työllisyyspoliittinen tavoite toteutua. Seuraavan hallituksen vastuulle jää niin velkaantumisen taittaminen, kestävyysvajeen umpeen kurominen kuin työllisyysasteen nostaminenkin.

Ja nyt useampi itsensä vastuunkantajiksi kruunannut ministeri pääministeriä myöten on nostamassa kytkintä. Isänmaan ongelmien ratkaisu ei enää kiinnosta. Hallitus näyttää kuvittelevan, että sen työ on tehty ja maan kurssi käännetty. Ei ole. Suomi on edelleen karikkoisilla vesillä. Maamme tila vaatii, että puikoissa on isänmaan etua ajava toimintakykyinen hallitus, jonka politiikalla on kansan enemmistön tuki. Pelkkä toimitusministeriö ei riitä. Ei maata voi jättää vuodeksi autopilotille odottamaan vaaleja. Ei hyvinä aikoina, eikä varsinkaan nyt.

Kaj Turunen