ti 23.4.2024 Muokattu to 25.4.2024 22:13

Turun Perussuomalaiset ry:n kannanotto kyseenalaistaa raitiotiehankkeen perusteet

Tiedote

Turun Perussuomalaiset ry kokoontui kuluneena viikonloppuna sääntömääräiseen kevätkokoukseensa Suikkilasalissa.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi kokonaisuutta, joka liittyy Turun kaupungin joukkoliikenteen, Fölin ensi vuoden runkolinjauudistukseen. Ennen kokousta Fölin suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa kävi luennoimassa kokousväelle vuoden 2025 runkolinjauudistuksesta, joka tuo kaupunkiin muun muassa bussien kehälinjoja nykyisten linjojen kehittämisen ja pidentämisen lisäksi.

Turun Perussuomalaisten kevätkokousväki kyseenalaistaakin suunnittelujohtaja Jorasmaan esittelyn pohjalta kaikki logistiset perusteet raitiotiehankkeen toteuttamiselle.

“Turun kaupunki on bussiyhtiöiden kilpailutuksen myötä saanut takeet suurempien telibussien käytölle tarvittaessa nykyisten tavallisten kaksiakselisten bussien sijaan, joten kaupungin johtavan virkamiehen esittelyn mukaan vuoroväliä ja kuljetuskapasiteettia nostamalla raitiotiellehän ei enää ole edes logistisiakaan perusteita”, toteaa turkulainen Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piirin puheenjohtaja Jyrki Åland.

“Runkolinjauudistus tuo lisää matkustajakapasiteettia ruuhkaisille reiteille kesästä 2025 alkaen. Näin ollen suunniteltua raitiotitä ei voi pitää millään tavalla joukkoliikennettä parantavana, tai edes kaupungin ilmastotavoitteita tukevana hankkeena. Tästä näkökulmasta koko hanke pitäisi laittaa jäihin ja lopettaa jatkuva julkisen rahan tuhlaaminen”, Åland tuhahtaa.

“Tässä on selvästikin ideologia ja tiettyjen tahojen pakkomielle raitiotien toteuttamiseen ajamassa sen logistisen tarpeen, sekä kestävän julkisen taloudenpidon edelle”, jatkaa Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja Hannu Maja.

Turun Perussuomalaiset ry:n kanta onkin, että Fölin runkolinjauudistus on myöhästymisestään huolimatta nyt niin hyvä, kuin siitä vallitsevien reaaliteettien valossa on voitu tehdä ja tervetullut uudistus kaupungin toimivan joukkoliikenneverkoston, sekä sen kuljetuskapasiteetin kehittämiseksi. Samalla runkolinjauudistus vie pohjan pois koko raitiotiehankkeen tarpeelta, kokousväki päättää.

Turun Perussuomalaiset ry

Hannu Maja, puheenjohtaja,