ke 9.12.2015

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Nuutti Hyttinen/Helsinki

Helsinkiläinen Nuutti Hyttinen valittiin Helsingin piirin puheenjohtajaksi jo kolmatta kertaa. Hyttinen lähti puolueen toimintaan mukaan Perussuomalaisten Nuorten kautta vuoden 2012 kunnallisvaalien alla. Samalla hän lähti ehdolle kunnallisvaaleihin Helsingissä. Nyt hän istuu Helsingin kaupunginvaltuustossa ensimmäisenä varavaltuutettuna Jussi Halla-ahon varamiehenä ja toimii kaupungin luottamustehtävissä myös tarkastuslautakunnan jäsenenä sekä varajäsenenä kaupunkisuunnittelulautakunnassa.

– Kovasti on tehty töitä niin piirin kehittämiseksi kuin valtuustossakin. Kunnallispolitiikka on Helsingissä paljon vaativampaa kuin monessa muussa Suomen kaupungissa, Hyttinen toteaa.

Hyttinen on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti ja kauppatieteiden maisteri. Siviiliammatissa hän toimii eduskuntaryhmän talouspoliittisena asiantuntijana.

Mittava uudistus menossa

Vaikka Hyttisen mielestä perussuomalaisten tilanne näyttääkin tällä hetkellä haastavalta, hän uskoo kuitenkin vakaasti, että jos Suomi halutaan saada nousuun, on perussuomalaiset ainoa realistinen vaihtoehto. Vanhoista puolueista ei ole nykymenon uudistajiksi myöskään Helsingissä. Myös Helsingin piiriä uudistetaan.

– Meillä on menossa perusteellinen uudistus, jossa pyritään löytämään uusia toimintamuotoja ja virtaviivaistamaan toimintaa kuntavaaleja ajatellen. Kuntavaalit tulevat olemaan meille todellinen haaste, sillä Helsingissä kannatusluvut ovat olleet selvästi matalampia kuin muualla Suomessa niin kunta- kuin eduskuntavaaleissakin. Teemme kovasti töitä, että tilanne muuttuisi seuraavissa kuntavaaleissa ja perussuomalaiset pystyisivät vaalien jälkeen tuomaan järkeä ja vastuullista taloudenpitoa Helsingin kunnallispolitiikkaan, Hyttinen kertoo.

Piirissä keskitytään rivijäsenten aktivoimiseen. Aikaisemmin toiminta on ollut pitkälti piirin alapuolella olevien kaupunginosayhdistysten varassa, joiden aktiivisuustaso on vaihdellut suuresti. Nyt tarkoitus on uudistaa rakennetta siten, että jäsenet liittyisivät suoraan piiriin.

– Helsingin sisällä asuinpaikka on kuitenkin melko keinotekoinen jakoperuste. Tarkoitus onkin kaupunginosayhdistysten sijaan rakentaa toimintaa ihmisten kiinnostuksen kohteiden perusteella, niin että jäsenet voisivat liittyä esimerkiksi yrittäjäpiiriin tai energia-asioihin keskittyvään työryhmään, Hyttinen valottaa.

Vaalikamppailuun lähdetään hyvissä ajoin

Myös kuntavaaleihin valmistautuminen on tarkoitus aloittaa vuodenvaihteen jälkeen. Helsingin piirissä on nimitetty ohjelmatyöryhmiä valmistelemaan kunnallispoliittisia ohjelmia, joiden on tarkoitus valmistua kesään mennessä. Näiden pohjalta laaditaan kuntavaaliohjelma. Myös ehdokashankinta on tarkoitus aloittaa jo ensi vuonna.

– Tavoitteena on, että olisimme tällä kertaa liikkeellä jo hyvissä ajoin, jotta kaikilla ehdokkailla olisi aikaa suunnitella vaalikampanjansa kunnolla. Täydellä listalla lähdemme vaaleihin joka tapauksessa parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi, Hyttinen toteaa.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ