ma 30.11.2015

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Tapani Mäki/Keski-Suomi

Jyväskyläläinen eduskunta-avustaja Tapani Mäki valittiin Keski-Suomen piirin syyskokouksessa jatkamaan piirin puheenjohtajana. Puolueen jäseneksi hän liittyi 7-8 vuotta sitten, puolueen kannatuksen ollessa 4,7 prosenttia.

– Perussuomalaisissa veti samansuuntainen ajattelutapa maailmasta ja yhteiskunnasta. En sitä paitsi edes nähnyt muissa puolueissa mitään eroa keskenään, ne olivat kaikki samoja puolueita joilla vain oli eri nimet ja värit. Enkä ollut tyytyväinen Suomen poliittiseen tilaankaan, vaan ajattelin, että asiat voisi hoitaa paremminkin, ja eri tavalla, Mäki kertoo.

Mäellä on taustallaan laaja turvallisuusalan koulutus ja työkokemus poliisihallinnon, yksityisen ja pelastusalan puolelta. Hän kuuluu edelleen Suomen Poliisijärjestöjen Liittoon, vaikka toimii eduskunta-avustajana jo toista kautta, ensin Kauko Tuupaisen, sittemmin Toimi Kankaanniemen palveluksessa. Mäellä on vaimo ja kaksi aikuista lasta, jotka ovat jo lentäneet pois pesästä.

Lisäksi Mäki istuu Jyväskylän kaupunginhallituksessa ainoana perussuomalaisena, Jyväskylän kaupunginvaltuustossa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tarkastuslautakunnassa, Jyväskylän Paviljonki-säätiössä sekä Sisä-Suomen poliisilaitoksen neuvottelukunnassa. Hän on myös vapaaehtoistyöntekijä sotaveteraanien yhdistyksessä.

“Puolueen on muistettava pitää kiinni juuristaan”

Perussuomalaiset ovat viime aikoina saaneet aika paljon negatiivista palautetta median ohella myös tavallisilta kadunmiehiltä. Mäki pohtii, että puolueen tulisi raskaan hallitusvastuunkin keskellä muistaa pitää kiinni juuristaan ja arvoistaan. Muuten on vaarana, että perussuomalaiset muuttuvat samanlaiseksi yleispuolueeksi kuin kaikki muutkin.

– Tulevaisuutta meillä on, jos vain osaamme pelata korttimme oikein ja pitää kiinni juuristamme ja siitä arvopohjasta, mistä olemme lähteneet, sanoo Mäki.

Keski-Suomen piirissä tunnelma on nyt suhteellisen tasainen. Keskustelua asioista toki käydään eikä kukaan ole täysin tyytyväinenkään. Ovat jotkut eronneet puolueestakin, mutta suurimmaksi osaksi asioista on selvitty puhumalla.

“Politiikkaa on tehtävä sydämellä ja asiantuntemuksella”

Nyt Keski-Suomen piirissä keskitytään toiminnan kehittämiseen ja oikeanlaisen poliittisen signaalin lähettämiseen. On ratkaistava, miten haasteisiin vastataan ja miten piirin tasolla saadaan yhteistyö toimimaan. Yhteisen rintaman löytäminen on tärkeää. Vaalikuvioitakin aletaan pikku hiljaa virittelemään miettimällä poliittista sanomaa ja pitämällä silmällä potentiaalisia ehdokkaita.

– Itse pidän tärkeänä, että potentiaaliset kuntavaaliehdokkaat liittyisivät ensin puolueeseen, eikä niin, että tullaan vain vaaleihin eikä sen jälkeen ehkä kuullakaan koko ihmisestä enää mitään. Vaalityö pitää tehdä jo vaalien välissä, joten nyt kannattaa valtuustoissa toimia ja olla esillä. On turha lähteä tekemään vaalityötä aivan tyhjästä, jollei pohjalla ole jo valmiiksi maata muokattuna.

– Yleensäkin politiikkaa pitää tehdä sydämellä ja asiantuntemuksella, olla tosissaan asiansa kanssa, Mäki muistuttaa.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ