to 30.1.2020 Muokattu to 6.2.2020 14:47

Suomen ilmailumuseo Malmin lentokentälle

Helsingin PS-Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman kupeessa sijaitseva Suomen ilmailumuseo on etsinyt uusia tiloja jo usean vuoden ajan. Ilmailumuseo on saanut jatkettua vuokrasopimustaan Vantaalla vuoteen 2028 asti, mutta museo yrittää päästä uusiin tiloihin jo aiemmin. Uuden sijainnin olisi syytä varmistua pian, jotta mittava muuttoprosessi sujuisi hyvin. Malmin lentokenttä on noussut yhdeksi uuden ilmailumuseon mahdollisista sijoituspaikoista, mutta Helsingin kaupunki ei ole lämmennyt ajatukselle, kun ilmailumuseo on lähestynyt kaupunkia.

“Täytyy vain ihmetellä, miksi Helsinki kieltäytyy tällaisen kohteen saamisesta kaupunkiimme. Kulttuurihistoriallisesti tärkeä Malmin lentokenttä olisi täydellinen sijainti perinteikkäälle Suomen ilmailumuseolle”, sanoo Helsingin PS-Nuorten puheenjohtaja Teppo Marttinen.

Helsingin PS-Nuoret katsoo, että mikäli lentotoiminta Malmin lentokentällä ei enää voi jatkua, niin ainakin ilmailumuseo jäisi muistuttamaan ihmisiä alueen historiasta. Toivomme, että Helsingin kaupunki harkitsisi asiaa uudestaan ja järjestäisi Suomen ilmailumuseolle tilat mahdollisimman pian.

“Ilmailumuseossa käy vuosittain noin 40 000 kävijää, ja museon tavoitteena on nostaa se 100 000 kävijään vuodessa. Ilmailumuseo elävöittäisi suuresti Malmin aluetta. Helsingin kaupungin kannattaa käyttää hyödyksi tämä ainutlaatuinen tilaisuus”, kertoo Helsingin PS-Nuorten varapuheenjohtaja Selma Mäkitalo.

Teppo Marttinen
Helsingin PS-Nuoret