ke 18.3.2020 Muokattu pe 20.3.2020 13:35

Koronaviruksen leviämisen estäminen – tietoa ja ohjeita

Kiinassa käynnistyi viime vuoden lopulla uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Virus aiheuttaa influenssaa muistuttavia hengitystieoireita.

Osa tartunnan saaneista voi myös saada keuhkokuumeen. Suurin osa sairastuneista saa kuitenkin vain lieviä oireita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) seuraa tilannetta ja päivittää tiedot koronaviruksen esiintymisestä sekä ohjeista tartuntojen torjumiseksi. Lue lisää THL:n verkkosivuilta.

Perussuomalaiset seuraa tilannetta aktiivisesti

Perussuomalaiset ovat jo 12.3. antamassaan tiedotteessa linjanneet, että viruksen leviämisen rajoittaminen tai hidastaminen on tärkeää, sillä jokainen tapahtumatta jäävä tartunta vapauttaa terveydenhoidon resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan.

Tästä syystä kaikkien on syytä välttää tulevien viikkojen aikana tarpeettomia riskejä ja siten suojata paitsi itseään, ja myös läheisiään sekä siten koko yhteiskuntaa.

Tilanteesta johtuen Perussuomalaisten yleisötapahtumat, koulutukset ja kokoukset on peruttu 13.4. saakka, jonka jälkeen etenemme tilanteen edellyttämällä tavalla.

Piirien ja yhdistysten kevätkokoukset siirtyvät syksylle

Piirien ja yhdistysten toimijat ovat eläneet viime päivät epävarmuudessa sen suhteen, milloin yhdistysten sääntömääräiset kevätkokoukset on mahdollista pitää.

Valtioneuvosn linjaukset rajoittavat yli 10 hengen ryhmien kokoontumista 13.4. saakka mutta on todennäköistä, että poikkeustila tulee jatkumaan useita kuukausia.

Tämän vuoksi puolue linjaa, että piirien ja yhdistysten kevätkokoukset siirretään käsillä olevan epidemiatilanteen vuoksi järjestettäväksi myöhempänä ajankohtana esimerkiksi syyskokousten yhteydessä. Mikäli kokoontumisten rajoittaminen muuttuu, niin asiaan reagoidaan ja siitä tiedotetaan järjestökenttää.

Lisäksi tulevan Perussuomalainen-lehden tapahtumakalenteria ei julkaista, koska on todennäköistä, että julkisten tapahtumien kielto jatkuu vielä lähikuukaudet.

Myös kesäkuun alulle suunnitellun puolueneuvoston kokouksen siirtoa valmistellaan ja uudesta ajankohdasta tiedotetaan heti kun asiasta on päätetty lähipäivinä.

Koronaviruksen varotoimet näkyvät myös PS:n eduskuntaryhmässä

Tällä hetkellä eduskunnasta on sairauslomalla kaikkiaan 18 edustajaa, joista viisi on perussuomalaisia kansanedustajia (IL).

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho muistuttaa tilanteen vakavuudesta ja meidän kaikkien yhteistoiminnan tärkeydestä Facebook-sivullaan julkaisemassaan viestissä.

Lue Jussin koko viesti tästä linkistä >>

Edustajia on ohjeistettu olemaan yhteydessä työterveyshuoltoon minkä tahansa tartuntataudin tai oireen vuoksi. Eduskunnassa ei toistaiseksi ole todettu ainuttakaan koronavirustartuntaa, mutta eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhion mukaan ei ole pois suljettu, etteikö joku olisi voinut sellaisen saada (IL).

Perussuomalaisten puoluetoimisto

Simo Grönroos