ma 7.5.2018 Muokattu ma 7.5.2018 12:54

Halla-aho: Suomen pitäisi suhtautua Ruotsiin varoittavana esimerkkinä

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho vaatii, että Suomen turvapaikkapoliittista keskustelua käytäisiin faktapohjalta. Turvapaikkapoliittista keskustelua ovat Suomessa pari viimeistä vuotta dominoineet punavihreiden poliitikkojen ja pakolaisaktivistien äänenpainot, jotka ovat vääristäneet kuvaa Suomen ulkomaalaislainsäädännöstä.

– Suomesta on luotu virheellisesti julkisuudessa kuva turvapaikanhakijoiden oikeuksien polkijana, vaikka Suomella on tällä hetkellä pohjoismaiden sallivin linja muun muassa ulkomaalaisten oleskelulupien, perheenyhdistämisten ja rajakäytäntöjen suhteen, Halla-aho sanoo.

Lännen median tänään julkaisemassa artikkelissa sisäministeriön korkea virkamies Jorma Vuorio sanoo Ruotsin turvapaikkapolitiikan kiristymisen lisäävän Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakukohteena. Vuorion mukaan Ruotsilla on jo nyt Suomea tiukemmat säännökset niin kansainvälistä suojelua saaneille myönnetyissä oleskeluluvissa kuin perheenyhdistämisissä. Turvapaikanhakijoiden määrän voimakasta kasvua Suomessa voivat kuitenkin Vuorion mielestä hillitä Tanskan ja Ruotsin rajatarkastukset.

Halla-ahon mielestä Suomella ei voi olla naapurimaistaan poikkeava turvapaikkapoliittinen linja.

– Se, että Suomen vastaanottamien turvapaikanhakijoiden määrä ei ole vielä Ruotsin tasolla, ei ole mikään syy noudattaa sallivampaa maahanmuuttolinjaa. Suomen ei pidä odottaa maahanmuuttopolitiikan tiukennuksia siihen asti, että meillä on suurimmissa kaupungeissa ulkomaalaislähiöitä, joihin eivät pelastus- ja poliisiviranomaiset enää uskalla mennä. Ruotsi on varoittava esimerkki.

– Poliitikkojen tärkein tehtävä ei ole vain puuttua nykyisiin yhteiskunnallisiin ongelmakohtiin, vaan myös ehkäistä potentiaalisia tulevia uhkia, Halla-aho kiteyttää.