ma 26.11.2018

Pohjois-Karjalan naisehdokkaat haluavat suomalaisten asiat kuntoon

Pohjois-Karjalan perussuomalaiset naiskansanedustajaehdokkaat Sanna Antikainen ja Outi Mara ovat molemmat kokeneita terveydenhoidon ammattilaisia, joita yhdistävät myös samankaltaiset mielipiteet ja arvomaailma.

Sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja Sanna Antikainen on toisen kauden perussuomalaisvaltuutettu Outokummusta, jolla on pitkä kokemus työskentelystä erityisesti vanhustenhoidon ja mielenterveysasioiden parissa.

30-vuotias Antikainen on kuulunut perussuomalaisiin koko aikuisikänsä, 18-vuotiaasta saakka. Viime eduskuntavaaleissa hän sai 1 540 ääntä, joka oli varsin hyvä tulos Pohjois-Karjalassa.

– Näissä vaaleissa pääteemani on Suomen turvallisuus. Vuoden 2015 tapahtumat, jolloin Suomeen tuli yli 30 000 nuorta miestä Irakista, eivät saa tapahtua uudelleen, ei myöskään vuoden 2017 terroristi-isku. Haluan turvallisen tulevaisuuden niin omille kuin kaikkien muidenkin lapsille, sanoo Antikainen.

Antikaisen omaan perheeseen kuuluvat aviomies ja kaksi poikaa. Outokummussa hän on tällä hetkellä valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kunnanhallituksen varapuheenjohtaja.

Hallituksen leikkauspolitiikka kestämätöntä

Turvallisuusteeman lisäksi Antikaiselle on tärkeää suomalaisten heikompien ja vähäosaisten puolustaminen. Nykyhallituksen harjoittama leikkauspolitiikka esimerkiksi lapsiperheiltä, eläkeläisiltä, vammaisilta ja lapsilta on täysin kestämätöntä ja sen on loputtava.

Antikaisen mielestä on erikoista, että vastaanottokeskuksissa on varaa tarjota kymmenille tuhansille maahantulijoille täysi ylläpito samaan aikaan, kun Suomessa elää noin 7 000 koditonta ja Helsingin kaupungin väkiluvun verran pienituloisia ja köyhiä.

– Lapsivähennys pitäisi ottaa käyttöön uudelleen, omaishoidon tuki pitäisi saada verovapaaksi ja aktiivimalli joutaisi jo roskakoriin. Vakavista rikoksista annetut tuomiot ovat täysin naurettavia. Tuomioiden jakamisessa pitäisi ottaa huomioon myös kansan oikeustaju esimerkiksi seksuaalirikosten kohdalla, Antikainen luettelee teemojaan.

Sisäilmasairastuneiden ja FAS-vauvojen puolesta

Itsekin sisäilmasta sairastunut Antikainen kannattaa perussuomalaisten esittämien sisäilmakeskusten perustamista. Hallituksen tulisi investoida myös homerakennusten kunnostamiseen. Sitä kautta Suomeen saataisiin myös työpaikkoja.

– Suomessa on myös paljon alkoholin vaurioittamia lapsia, joiden hoitoon tulisi panostaa. Joka vuosi Suomessa syntyy noin 600 FAS-vauvaa ja 1 300 sikiön kehitys on vaarassa alkoholinkäytön vuoksi. Esimerkiksi Norjassa on keskuksia, joihin FAS-lasten hoito on keskitetty. Sellaisia pitäisi saada Suomeenkin, Antikainen pohtii.

Järjestelmä ei kannattele kaikkia

Antikainen liittyy läheisesti myös joensuulaisen toimintaterapeutti Outi Maran aktivoitumiseen politiikassa, joka tapahtui vuoden 2015 eduskuntavaalien yhteydessä. Omaa ehdokasta hakenut Mara sai Antikaisen ykkösvaihtoehdoksi joka ikisessä vaalikoneessa.

Erikoisesta ilmiöstä hämmentynyt Mara otti Antikaiseen yhteyttä, he tapasivat ja siitä lähti alkuun Outi Maran poliittinen ura.

– Toki olen perussuomalainen aatteiltani ja arvomaailmaltani ollut aina. Työssäni tapaan paljon ihmisiä, jotka sairastuttuaan putoavat yhteiskunnan ulkopuolelle hyvinkin nopeasti. Järjestelmä ei kauhean hyvin kannattele kaikkia, Mara sanoo.

Juuri 44 vuotta täyttänyt Mara on ehtinyt olla tekemisissä sote-asioiden kanssa jo parikymmentä vuotta. Siun sotella hän oli töissä 14 vuotta, kunnes viime syksynä sanoi itsensä irti ja alkoi päätoimiseksi mikroyrittäjäksi käden ja yläraajan kuntoutukseen erikoistuneena toimintaterapeuttina Pihlajalinnassa ja Terveystalolla.

Lupaukset pidetään

Mara on hyvin otettu siitä kunniasta, että saa olla mukana eduskuntavaaliehdokkaana, vaikka hänen oma poliittinen uransa ei olekaan vielä pitkä. Tällä hetkellä Mara on 2. varavaltuutettu Joensuussa, sote-neuvottelukunnan jäsen ja kaupunkirakennelautakunnan varajäsen. Hän on myös Joensuun Perussuomalaisten hallituksen jäsen, Pohjois-Karjalan piirihallituksen jäsen ja Pohjois-Karjalan PerusNaisten sihteeri.

– Jos nyt aikaisemman sohvalla murisemisen sijaan pääsisi oikeasti tekemään asioille jotain. Olen luonteeltani sellainen, että jos en jotain osaa, niin opettelen ja jos en jotain tiedä, niin selvitän asian. Ja jos jotain luvataan, niin se myös pidetään, Mara kertoo.

Oppisopimuskoulutusta ja syrjäytymisen ehkäisyä

Maran vaaliteemat ovat pitkälti samat kuin kuntavaaleissakin. Tärkeimpänä teemana esiin nousevat koulujen ja muiden julkisten rakennusten homeongelmat. Mara on itsekin joutunut sairaalalta väistötiloihin ja myös hänen lapsensa ovat kärsineet homeongelmasta koulussa.

– Toinen tärkeä teema on oppisopimuskoulutuksen kehittäminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Huomio on kiinnitettävä siihen, että jo yläasteella tulee olla riittävästi resursseja nuorten tukemiseen oppimisvaikeuksissa, Mara sanoo.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ
KUVA PS ARKISTO